شناسهٔ خبر: 23919 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حوزه جاده در هفته‌ای که گذشت:

پیشنهاد وزیر راه به چینی‌ها برای مشارکت در ایجاد کریدورهای جدید ایران/ ساخت ۳۵هزار كيلومتر راه روستايی با ۱۰هزار ميليارتومان اعتبار/ لزوم اولویت ایمنی حمل و نقل در نقشه علمی کشور/ اعلام آمادگی ۶شرکت خارجی برای مناقصه تونل غربی منطقه دو تهران-شمال

آزادراه تهران شمال برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه راهداری کسور عبارتند از: پیشنهاد وزیر راه به چینی‌ها برای مشارکت در ایجاد کریدورهای جدید ایران/ ساخت ۳۵هزار كيلومتر راه روستايی با ۱۰هزار ميليارتومان اعتبار/ لزوم اولویت ایمنی حمل و نقل در نقشه علمی کشور/ اعلام آمادگی ۶شرکت خارجی برای مناقصه تونل غربی منطقه دو آزادراه تهران-شمال.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزهحمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

کریدورهای شمال به جنوب که از هندوستان آغاز و پس از عبور از ایران به سمت روسیه و اروپا می‌رود، کریدور متصل کننده خلیج فارس به کشورهای CIS و روسیه و چین که از دو طریق مرز سرخس و مرز اینچه‌برون ایران را به CIS و روسیه و چین متصل می‌کند و همچنین متصل کننده بندر امام خمینی ﴿ره﴾ به سمت شمال و مرز بازرگان، ترکیه و اروپا از جمله این موارد به شمار می‌رود. این اقدام به صورت کریدورهای شرقی – غربی نیز که چین را به سمت اروپا و جنوب هدایت می‌کند در این بخش می‌تواند مورد انجام قرار گیرد.

اگر بخواهیم این بحث به عنوان محور قرار گیرد و بحث زیرساخت‌ها را به جاده ابریشم ارتباط دهیم می‌توانیم محورهای ریلی، جاده‌ای، هوایی و حوزه بنادر را مطرح کرده و تحقق بخشیم.

طول محور چابهار به سمت شمال حدود یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است در واقع این محور، مسیر پرقدرتی است که می‌تواند از دریای عمان به سمت چین حرکت کند. از مسیر افغانستان نیز می‌توانیم مسیر جدیدی ایجاد کنیم چرا که در حال حاضر کشور ما به مرز افغانستان متصل است.

سید حسین میرشفیع:سرپرست معاونت راه روستایی:

حدود ۴ هزار پروژه در روستاها داریم و امروز برخورداری جمعیتی روستاها از راه روستایی ۹۱.۵ درصد است در واقع از ۲۱.۵ درصد جمعیت روستایی کشور ۹۱.۵ درصد آنها از راه آسفالت برخوردار هستند و ۹۹ درصد راه دسترسی روستایی دارند. برنامه داریم تا سال آینده برخورداری جمعیتی روستاییان از راه آسفالت به ۹۵ درصد برسد در این باره مطالعات شبکه کامل و نسبت عدم برخورداری شهرستان‌ها مشخص شده‌اند

 در مطالعات خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۱۸ هزار کیلومتر راه روستایی احداث شود که برخورداری جمعیتی روستایی را به ۹۷ درصد افزایش می‌دهد. برای اجرای این کار ۱۰.۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داد:

در ابتدای دولت تدبیر و امید پیشرفت فیزیکی قطعه اول آزادراه تهران - شمال ۲۹ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت آن به ۵۹ درصد رسیده استد. برای تکمیل قطعه اول این آزادراه هم اکنون هفت پیمانکار به صورت شبانه‌روزی در ۳۲ کیلومتر طول این قطعه مشغول کار هستند.

پیمانکار قطعه ۵ در این آزادراه به‌عنوان اتصال‌دهنده مناطق یک و ۲ در کیلومتر ۳۲ این آزادراه در حال تجهیز کارگاه خود است تا در این منطقه کار خود را آغاز کند. برای سرمایه‌گذاری در منطقه سه این آزادراه یک شرکت کره‌ای در حال مطالعه است تا در صورت توافق نهایی بتوانیم این قطعه را به صورت epcf (سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرا) برعهده بگیرد.

مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

اولویت‌بندی موضوع‌ها در نقشه جامع علمی کشور، نشان‌دهنده رویکرد علمی و تحقیقاتی کشور است و سوال اینجاست که با توجه به کشته‌شدن سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای نباید موضوع «ایمنی حمل ونقل» در اولویت «اول» قرار گیرد!؟

محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان:

۲۰ شرکت برای مناقصه تونل غربی منقطه ۲ اعلام آمادگی کرده اند که ۶ شرکت آن خارجی است و امیدواریم به زودی نتیجه آن مشحص شود.

خوشبختانه تا اردیبهشت ماه صورت وضعیت تمام پیمانکاران به جز دو پیمانکار، پرداخته شده اما بانک تجارت در فاینانس شرکت چینی اقساطی را که وزارت راه تعهد کرده بود، طلبکار است، از سوی دیگر بانک تجارت بدهی به دولت داشت و مقرر بود این دو تهاتر شوند که در این صورت امکان فاینانس جدید عملی خواهد بود، اما تا کنون این مشکل رفع نشده است.

مراجع رسمی سقوط اتوبوس مسافربری در کیلومتر پنج محور نی ریز ۱۹ کشته و برجای گذاشت. این اتوبوس که از کرمان به سمت استان فارس در حرکت بود در گردنه لایروز نی ریز ساعت ۱و ۳۰دقیقه بامداد چهارشنبه به ته دره سقوط کرد.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داد:

پیشرفت ماهانه ۳/۵ درصدی قطعه اول آزادراه تهران - شمال در دولت یازدهم

در ابتدای دولت تدبیر و امید پیشرفت فیزیکی قطعه اول آزادراه تهران - شمال ۲۹ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت آن به ۵۹ درصد رسیده استد. برای تکمیل قطعه اول این آزادراه هم اکنون هفت پیمانکار به صورت شبانه‌روزی در ۳۲ کیلومتر طول این قطعه مشغول کار هستند.

پیمانکار قطعه ۵ در این آزادراه به‌عنوان اتصال‌دهنده مناطق یک و ۲ در کیلومتر ۳۲ این آزادراه در حال تجهیز کارگاه خود است تا در این منطقه کار خود را آغاز کند.

برای سرمایه‌گذاری در منطقه سه این آزادراه یک شرکت کره‌ای در حال مطالعه است تا در صورت توافق نهایی بتوانیم این قطعه را به صورت epcf (سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرا) برعهده بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی

اجرای کف بتنی در آزادراه

تصمیم داریم در قطعات ۱، ۲و ۳ آزادراه تهران شمال پروژه با کف بتنی اجرا شود که در برابر سرما و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. جاده به عرض ۱۳ متر قالب‌بندی و بتنی می‌شود و سیستم ویبره بتن نیز اجرا خواهد شد که دستگاه تخصصی آن از خارج خریداری شده و چند روز دیگر وارد گمرک می‌شود.

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

اولویت‌بندی موضوع‌ها در نقشه جامع علمی کشور، نشان‌دهنده رویکرد علمی و تحقیقاتی کشور است و سوال اینجاست که با توجه به کشته‌شدن سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای نباید موضوع «ایمنی حمل ونقل» در اولویت «اول» قرار گیرد!؟

آخرین جزئیات از سقوط مرگبار اتوبوس به دره در محور نی‌ریز

سقوط اتوبوس مسافربری در کیلومتر پنج محور نی ریز ۱۹ کشته برجای گذاشت. این اتوبوس که از کرمان به سمت استان فارس در حرکت بود در گردنه لایروز نی ریز ساعت ۱و ۳۰دقیقه بامداد چهارشنبه به ته دره سقوط کرد.

نیاز به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این قطعه

رییس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: در مناقصه تونل غربی منقطه ۲ بیست شرکت اعلام آمادگی کرده اند که ۶ شرکت آن خارجی است و امیدواریم به زودی نتیجه آن مشحص شود.

سعیدی کیا با اشاره به تامین منابع مالی این پروژه افزود: خوشبختانه تا اردیبهشت ماه صورت وضعیت تمام پیمانکاران به جز دو پیمانکار، پرداخته شده اما بانک تجارت در فاینانس شرکت چینی اقساطی را که وزارت راه تعهد کرده بود، طلبکار است، از سوی دیگر بانک تجارت بدهی به دولت داشت و مقرر بود این دو تهاتر شوند که در این صورت امکان فاینانس جدید عملی خواهد بود، اما تا کنون این مشکل رفع نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد پس از افتتاح قطعه یک آزاد تهران - شمال، تونل شرقی البرز در منطقه ۲ آماده شود تا روند اجرایی این پروژه به خوبی ادامه پیدا کند.

نظر شما